SNABB KUNDSERVICE MED NYTT NÄT

Med 325 000 medlemmar på 11 600 arbetsplatser över landet behöver IF Metall ett nätverk som underlättar medlemsstöd och service.

– Under hösten byter vi stegvis ut både corenät och LAN. Det ger oss ökad prestanda och ökad säkerhet, säger Gunnar Strand på IF Metalls IT-enhet.

Gunnar-sv-webb

Ett säkert, snabbt och väl fungerande nätverk är viktigt för IF Metall. När någon av de 325 000 medlemmarna ringer in och ställer frågor som rör A-kassan, löner eller varför sjukpenningen inte kommit så gäller det att de anställda på de 37 kontoren runt om i Sverige kan ge snabb och proffsig service.

– Vårt gamla nätverk har några år på nacken och består av hårdvara från olika tillverkare. Det gör att switchar, routrar och annan hårdvara inte alltid kommunicerar så väl med varandra som de borde. Vi har lappat och lagat under några år, men vi insåg för ett tag sedan att den bästa lösningen vore att byta ut rubbet, förklarar Gunnar Strand, en av medarbetare på IT-enheten som utbildas i det nya nätverket.

IF Metall byter alltså ut stora delar av sin hårdvara: Det blir ett nytt lokalt nätverk (LAN), ett nytt Datacenter, ett nytt kärnnät samt central styrning av hela nätet.

Det nya LAN:et får nu två 10-gigabytesanslutningar till kärnnätet – att jämföra med dagens lösning med en anslutning på 1 gigabyte. När migreringen är klar, i september, kommer den nya IT-miljön att känna av vem det är som ansluter sig till nätet. Med en rollbaserad åtkomst känner nätverket av om det är en IF Metall-ägd dator, surfplatta eller mobil som kopplas upp, eller om det är en gäst. Tekniken innebär att ett certifikat från IF Metalls verksamhet identifierar all utrustning som ansluts och ger den rätt roll i nätverket. Detta oavsett anslutningen sker med eller utan fiber.

– Jag gillar enkelheten i lösningen. Våra medarbetare behöver inte logga in mot nätverket längre. Är du gäst känner nätverket av det och du får endast tillgång till Internet. Skulle en medarbetare få sin dator stulen, så kopplas den enheten bort så fort personen anmäler stölden till vår IT-support, förklarar Gunnar Strand.

IF Metalls nya IT-miljö installerades och testades under försommaren. Flytten av all data till det nya nätverket är planerad till september.

Fredric Nilsson är seniorkonsult inom nätverk och säkerhet på Caperio. Han förklarar:
– Alla tester av den nya IT-miljön har fungerat utmärkt. För att maximera säkerheten och minimera störningar för IF Metalls medarbetare under migreringen, kommer vi att flytta ett segment i taget och stänga ned de olika delarna efter hand, förklarar han. Gunnar Strand ser fram emot att jobba i den nya IT-miljön. Men nu väntar snart nästa projekt.

– Vi har vi 37 lokala kontor runt om i landet och de har idag switchar från olika tillverkare. Vi behöver byta ut samtliga, för att ytterligare stärka säkerheten och förenkla supporten. Jag är glad att vi har en stabil och kompetent partner i Caperio, när vi gör så omfattande förändringar på kort tid.

PROJEKTET I TRE STEG

  1. SITUATION
    IF Metalls trådbundna nät, deras LAN, switchar och routrar har några år på nacken och räcker inte längre till, vad gäller prestanda och stöd för nya tjänster. Det gamla nätet består dessutom av hårdvara från flera olika tillverkare, vilket leder till krångel som i sin tur kräver support.
  2. LÖSNING
    IF Metall satsar på ett nytt LAN, ett nytt Datacenter, ett nytt kärnnät och en central styrning av hela nätet. Det nya LAN:et får två 10 gigabytesanslutningar till kärnnätet, att jämföra med nuvarande på 1 gigabyte. Samtidigt ökas säkerheten mot Internet, med nya säkerhetsprodukter.
  3. EFFEKT
    Den nya IT-miljön innebär ökad bandbredd, högre tillgänglighet och enklare administration. Säkerheten för medlemmar och medarbetare ökar, tack vare den nya rollbaserade åtkomsten. Användarna märker inte skillnaden tack vare att allt sker i bakgrunden, med central styrning och certifikatbaserad och rollbaserad åtkomst. Kablaget i de nya datorhallarna kan minskas med 75 procent.