Nordnet växer snabbt – det ställer höga krav på IT-miljön. När internetbanken behövde ny lagringslösning föll valet av IT-partner på Caperio. ”Vi ville satsa på en större och dyrare lösning, men Caperio höll inte med. Det är en av orsakerna till att de vunnit vårt förtroende”, säger Marko Ivanic, driftansvarig och infrastrukturchef på Nordnet.

nordnet

Med en enkel, men samtidigt komplex webb visar Nordnet att bankärenden på nätet kan vara en fröjd av både struktur och visuell tillfredsställelse”. Så löd en del av motiveringen när Nordnet år 2011 belönades med pris för bästa banksajt. Vinnaren utses av Internet world, och det var tredje året i rad som de knep förstaplatsen.

– Vi startade som en av första internetbaserade fondkommissionärerna i Sverige, därför kommer det alltid vara viktigt för oss att erbjuda de senaste tjänsterna och den modernaste tekniken, förklarar Marko Ivanic.

I takt med att Nordnets verksamhet och kundstock växte så behövde banken år 2008 uppgradera till en större lagringslösning. Marko Ivanic och hans kollegor träffade ett antal IT-konsulter, men valet föll slutligen på Caperio. – Caperio utmärkte sig genom att erbjuda ett bra säljstöd och en högklassig teknisk support, säger Marko Ivanic och fortsätter:

– Jag ville först satsa på en större lagringslösning direkt, med dubbla serverskåp i varje datahall, men Caperio rådde oss att välja en mindre lösning som passade vår verksamhet bättre och som var mer kostnadseffektiv. Jag blev förvånad först, är ganska van vid att säljare vill sälja så dyrt som möjligt, säger Marko Ivanic och skrattar.

Under vintern 2011 och 2012 uppgraderade Nordnet sin lagringslösning igen, även då med stöd av Caperio. Den här gången skulle lösningen lagra infrastrukturen för hela bankens verksamhet. – Vårt samarbete har utvecklats sedan 2008. Förutom den senaste lagringslösningen, en VSP-plattform (Virtual Storage Platform), så hjälper vi också Nordnet med deras nätinfrastruktur, vi är deras kontaktpunkt och vi tar emot felanmälningar. Vi har också byggt brandväggar och vi har flera konsulter på plats hos kunden som arbetar med utveckling och support, berättar Ewa Jörgensen, kundansvarig på Caperio.

Nordnets kunder uppskattar att de kan sköta sina bankärenden i sin iPad och sin smartphone. Nytt för i år är att banken på sin webbplats har en ny, enkel och helt webbaserad tradingapplikation.

Marko Ivanic igen: – Vi har en rasande hög utvecklingstakt på Nordnet och vi behöver en IT-partner som hänger med i den takten. Det är därför vårt samarbete fungerat så bra hittills.