Eric

Skåne är vårt!

Engagemang och nyfikenhet. Det är egenskaper som går som en röd tråd genom Eric Åkerströms karriär. Nu kommer de väl till pass i den nya rollen som chef för Caperios satsning i södra Sverige.

Eric

Tajming är ett ord som har påverkat Eric Åkerströms liv ordentligt det senaste året, både på gott och ont. För med en son på tre år är det inte helt självklart att man satsar på en universitetsutbildning, ett nytt jobb och en flytt till en annan del av landet – samtidigt.

Men Eric Åkerström gillar att utmana sig själv och nu börjar han kunna skörda frukterna av allt hårt arbete.

– Att plugga till en MBA, samtidigt sköta mitt ordinarie arbete och ha småbarn hemma har definitivt inte varit någon ”walk in the park”. Samtidigt har utbildningen gett mig nya perspektiv och ett kvitto på att det sätt på vilket vi fattar beslut och förhåller oss till människor här på Caperio är rätt sätt, säger Eric Åkerström.

Från Stockholm till Malmö

Hans nya jobb som regionchef för Caperios nystartade kontor i Malmö har däremot passat väl in i familjens planer att flytta från Stockholm till Skåne, där släkt och vänner finns. Den första december 2012 fick han därför två uppsättningar nycklar i sin hand: en till det nya huset i Bjärred och en till det nyrenoverade kontoret i centrala Malmö.

– Det var en lite hektisk dag, kan man lugnt säga!

I dag har desto mer fallit på plats, både i det egna hemmet och i Caperios lokaler. Sjutton medarbetare är redan rekryterade och planen är att de ska vara 20 innan året är slut. 2015 räknar man med att vara ytterligare 10-20 personer.

– Vi har fått ett mycket bra mottagande från marknaden och med förra årets framgångar och tillväxt i färskt minne är intresset stort från både kunder och potentiella medarbetare kring Caperios tjänster i regionen.

Bygga varumärke i regionen

De tre ramavtalen med Kammarkollegiet, med rätt att sälja till den offentliga sektorn, har lagt en bra grund. Och genom att fortsätta bearbeta Skåne, Blekinge och Småland räknar Caperio med att regionen inom tre år ska omsätta 150 miljoner kronor.

– Vår största utmaning just nu är att bygga varumärket och göra oss kända i regionen. Det blir till att slita skosulor och bildäck för att sprida budskapet om vilka vi är, säger Eric Åkerström.

Att Caperio däremot redan har ett starkt rykte som arbetsgivare bland andra konsulter i branschen har underlättat rekryteringsarbetet.

– Många har hört av sig från våra konkurrenter och vi har kunnat bygga ett dream team genom att rekrytera branschens bästa medarbetare.

Det goda ryktet och sammanhållningen är en viktig byggsten för att få företaget att växa vidare, konstaterar Eric Åkerström:

– Genom att skapa ”ett brus” i alla kanaler, från leverantörer till kunder, kan vi tillsammans föra ut budskapet om vad vi gör och hur vi gör det. En av mina uppgifter som chef är att få alla medarbetare att förstå värdet av storytelling, att engagera allas nätverk och – när det fungerar som bäst – att få våra kunder att bli ambassadörer för varumärket.

Man ska känna stolthet

Eric Åkerström menar att det sättet att jobba går hand i hand med Caperios grundläggande värderingar om att varje medarbetare ska känna både stolthet och ett personligt ansvar för företagets utveckling. Det var det goda ryktet som fick honom själv att söka sig till Caperio en gång i tiden.

– När jag började på Caperio 2004 var vi trettio anställda, i dag är vi 200. Redan då hade företaget ett mycket gott rykte. Det har varit en spännande resa att få växa med företaget. Att vi som jobbar här känner stolthet tror jag avspeglas gentemot våra kunder och är bra för våra affärer. Det är genom det personliga mötet som vi bär fram vårt varumärke. Organisationer börjar och slutar med människor.

Tron på individens förmåga att ta eget ansvar gjorde att Eric Åkerströms chef helhjärtat stöttade honom i beslutet att vilja studera vidare parallellt med jobbet.

– För mig har det känts som ett privilegium och jag är glad att jag fick förtroendet att satsa på det här. Min chef såg att det stärker både mig och företaget.

Utbildningen har gett honom en ökat trygghet och nya glasögon att se på det dagliga arbetet med.

– Som chef är jag en engagerad person och jag släpper inte taget förrän vi lyckats med de mål vi satt upp. Caperio växer och det finns enormt mycket kompetens och kreativitet i bolaget, det är därför det är lätt att bli engagerad.

I maj är utbildningen klar och då ser Eric Åkerström fram emot att kunna ha mer tid till både familj och fritidsintressen.

– Jag gillar löpning till exempel. Det är ett bra sätt att rensa hjärnan, särskilt när man har ett jobb där gränsen mellan arbete och fritid inte alltid är glasklar.

Sedan, när batterierna är laddade, fortsätter han bygget av Caperios nya satsning i söder:

– Jag gillar att vara delaktig i utveckling och är nyfiken på andra människor, såväl medarbetare som kunder och leverantörer. Det är som det står i vår marknadsföring: ”Nice to meet you”. Så ska det vara att arbeta med oss på Caperio, att vi är intresserade av att lära känna dig. Den där nyfikenheten som finns hos mig är också ett skäl till att jag satsade på utbildning trots att tajmingen kanske inte var helt rätt. Den får mig att växa som person.