Tillbaka till IT-världen – mer laddad än någonsin

Efter två år med fullt fokus på brödrostar och kaffebryggare är Tomas Wanselius tillbaka i IT-världen – nu som som försäljningschef på Caperio. Och han är mer laddad än någonsin.

– Vi har vårt drömteam på plats och marknadens vassaste erbjudande. Men vi kan bli ännu bättre på att lyssna in kundernas behov innan vi föreslår lösningar, säger Tomas Wanselius, efter fem veckor på jobbet.

Tomas Wanselius är punktlig till vår frukost på ett bageri i centrala Stockholm. För honom är det dagens andra möte.

– Jag gillar att jobba tidigt på morgonen. Då är jag klar i huvudet och kommer på bäst lösningar. Jag är fortfarande inne i en intensiv period av att lära känna Caperios verksamhet, kunder och erbjudanden på djupet, beskriver Tomas.

De senaste två åren var Tomas Wanselius CEO för kökskoncernen OBH Nordica. Dessförinnan var det IT-branschen i olika ledande positioner under tjugo års tid – Sverigechef för Techdata, vd på Portal och chef för Operations på ATEA. Tomas konstaterar att under två år i IT-världen hinner hända mycket.

– Det känns väldigt roligt att vara tillbaka i IT-branschen. De senaste två åren har det hunnit hända stora saker. Barnen har blivit stora. Nu jobbar nästan alla i molnet, vi sprider nyheter blixtsnabbt via sociala medier och tittar på film när vi själv vill. Användarna har verkligen förändrat sitt beteende, något som vi pratade om under tio års tid, säger Tomas Wanselius.

Vad tar du med dig från köksbranschen?

– Massor av nya erfarenheter av en annan bransch, snabba trender och ett stort kundfokus. Jag längtade efter att testa ett jobb utanför IT-världen och mina två år på OBH Nordica var lärorika, utmanande och roliga.

Samtalet landar åter i IT-branschen och Tomas har funderat över vad det innebär för Caperio att människor vant sig vid valfrihet och flexibilitet.

– Förändringarna påverkar våra kunders vardag på jobbet, det erbjudande som vi på Caperio kallar Arbetsplatsen. För några år sedan erbjöd de flesta IT-företag stora paketlösningar där alla medarbetare tvingades in i en mall och skulle använda samma typ av dator, telefon och operativsystem. Nu när kunderna vant sig vid valfrihet vill de så klart kunna välja även på jobbet. Någon vill jobba på en Mac, många vill jobba i molnet och vi måste erbjuda en rad flexibla och skräddarsydda lösningar, beskriver Tomas och fortsätter:

– Det vi kan bli ännu bättre på är att prata med många olika användare på arbetsplatsen innan vi föreslår lösningar. Om företaget vill att vi endast ska tala med IT-chefen och vd:n så frågar vi om vi kan få intervjua fem personer till i olika roller om hur deras vardag ser ut. Så lyhörda måste vi bli, menar Tomas Wanselius.

Han lyfter gärna fram exempel där Caperio redan är precis så lyhörda som han vill att företaget ska vara:

– Caperio Skolpartner är ett lysande exempel där vi är väldigt kundnära och skräddarsyr lösningar med teknik, pedagogik, finansiering eller återtag. Vi är med i varje steg. Vårt samarbete med Nordnet, Maintpartner och Scandic är andra lysande exempel som visar hur vi satt oss in i kundernas vardag och skapat erbjudanden som gör att våra kunders kunder får en bättre upplevelse, säger Tomas Wanselius.

För Caperios kunder inom området datacenter ser kravprofilen annorlunda ut.

– Här är det trygga, stabila och driftsäkra system som gäller. Här är våra främsta fördelar att vi kan erbjuda en bredd av stabila och driftsäkra lösningar, att vi är certifierade och att vi har svart bälte i leverans och installation, säger Tomas Wanselius.

När kunderna betygsätter Caperios leveranskvalité blir resultatet 4,8 på en femgradig skala, visar Radars stora leverantörskvalitetsgranskning.

– Det är något vi verkligen ska vara stolta över, menar Tomas.

Vad gäller framtiden vill han inte blicka allt för långt fram. På frågan var Caperio befinner sig om fem år blir svaret:

– Fem år är en lång horisont i vår värld. Men om två till tre år tror jag att vi har ännu mer skräddarsydda lösningar för våra kunders behov. Vi kommer att renodla vårt erbjudande ytterligare och våga tacka nej till uppdrag som ligger utanför vår spetskompetens. Vårt fokus på arbetsplatsen och på datacenter är helt rätt och vår balans mellan konsulttjänster och ett brett erbjudande av produkter känns också helt rätt, säger Tomas Wanselius.

Tomas känns som den moderna säljaren. En lyhörd, ödmjuk och nyfiken person som vet vad han kan. Och vad han drivs av.

– Jag är stolt över att vara säljare. För mig betyder det att jag får hjälpa människor att göra deras vardag enklare och effektivare. Jag har två starka drivkrafter; Den ena är att hjälpa och den andra är att vinna. Och jag vinner helst tillsammans med ett riktigt bra lag. Därför är jag så glad att vi redan har vårt drömlag på plats här på Caperio.